خبر روز | مروری بر سریال های معمایی شبکه نمایش خانگی از پوست شیر تا شکارگاه

شکارگاه به کارگردانی نیما جاویدی و تهیهکنندگی مهدی بدرلو یکی از سریالهای محبوب این روزهای نمایش خانگی است. در کنار فیلمنامه خوب و بازی متفاوت بازیگران یکی از دلایل دیده شدن سریال انتخاب ژانر معمایی به عنوان بستر روایت است. با نگاهی به سریالهای موفق و پربیننده نمایش خانگی متوجه میشویم ژانر معمایی و رازآلود نسبت به سایر ژانرها محبوبیت بیشتری در سریالهای پلتفرمها دارد و در اکثر سریالهای نمایش خانگی این ژانر یا ژانر اصلی فیلم یا در فیلمهای مولتی ژانر از ژانرهای فرعی فیلم است.

ژانر مناسب الگوی پخش پلتفرمها
برخلاف سریالهای تلویزیونی که به صورت هر روزه پخش میشود، نحوه پخش سریالهای نمایش خانگی به صورت هفتگی است و هر هفته یک قسمت از سریال در دسترس مخاطبان قرار میگیرد و طبعا برای مخاطب امروزی که مقابل بمباران محتوای رسانهها و شبکههای اجتماعی است باید ژانر و داستانی انتخاب شود که مخاطب را تا هفته بعد کنجکاو و منتظر نگه دارد و از آنجایی که در بین ژانرهای مختلف سینمایی ژانر معمایی تعلیق بالاتری دارد و کنجکاوی برای کشف راز و پیدا شدن حلقه مفقودی قلاب خوبی برای نگه داشتن مخاطب است اولین و راحتترین انتخاب اتاق فکر پلتفرمها این ژانر است.

قلب یخی
«قلب یخی» را میتوان اولین سریال در ژانر معمایی VODها دانست. این سریال که در سال 1389 پخش شد داستان ربوده شدن دختری بود که در مزون زنانه کار میکرد. جستجوی قاتل و عامل قتل و معماهایی که در طول سریال به وجود میآمد توانست تعلیق مورد نیاز داستان برای ادامه پیدا کردن آن در دو فصل را فراهم کند اما با این وجود به خاطر اختلافات عوامل قسمتهای پایانی این سریال ساخته نشد و بلاتکلیف ماند.

نهنگ آبی
هومن سیدی هم بستر نخستین سریال خود، «قورباغه» را در ژانر معمایی چیده چون ریسک جهان داستانی متفاوتش اگر معما و تعلیق پرکششی برای آن انتخاب نمیکرد بالا میرفت و تا حدودی ژانر معمایی آن تضمینی بود که اگر سریال پرداخت موفق نباشد ژانر و معماها بتواند آن را نجات دهد. هرچند این سریال هم سریال جریانسازی نبود اما نشان داد ژانر معمایی نسبت به سایر ژانرها ریسک کمتری دارد و مسیر را برای سریالهای بعد از خود در این ژانر هموار کرد.

«پوست شیر» در وهله اول پیش از اینکه موفقیت خود را مدیون درام قوی و شخصیتهای سمپاتیک باشد با معمایی که در ابتدای دو قسمت اول مطرح کرده بود توانست بیننده را نسبت به تماشای قسمتهای بعد ترغیب کند. نعیم پس از سالها تحمل حبس، از زندان آزاد شده و با دخترش ساحل به مسافرت میرود اما ساحل در شمال ربوده شده و به این صورت معمای داستان شکل میگیرد. چه کسی ساحل را ربوده است؟ انگیزه رباینده چیست؟ آیا ساحل زنده است؟ بدین ترتیب درام داستان بر پایه این معما شکل گرفته و مخاطب را تا پایان منتظر و مشتاق نتیجه نگه میدارد.
با وجود اینکه «قلب یخی»، «نهنگ آبی» و «قورباغه» در ژانر معمایی سریالهای موفقی بودند اما «پوست شیر» سریال جریانسازی بود که باعث جهتدهی به سریالهای بعد از خود شد.

از افعی تهران تا سرگیجه؛ ویژگی مشترک سریالهای معمایی پلتفرمها
به طور کل ژانر معمایی ژانر غالب سریالهای پلتفرم شده است و اکثر این سریالها با وجود ضعف و کپی از آثار قبل از خود یا نمونههای خارجی همچنان پربیننده بودهاند.
با وجود جهان داستانی و پرداخت متفاوت، نقطه مشترک همه سریالهای پلتفرم ژانر معمایی از «افعی تهران» و «سرگیجه» و «مترجم» و «دفتر یادداشت» تا «بازنده» و «شکارگاه» و «کنکل» این است که در قسمت ابتدایی معمایی را مطرح میکنند و به این ترتیب از بیننده زمان میخرند و تا حدودی اطمینان دارند بیننده تا حل مسئله با آنها خواهد ماند.