خبر روز

خبر روز | «پیر پسر» اثری میخکوب کننده است

در نقد اسکرین دیلی برای فیلم «پیر پسر» آمده است: «برنده بهترین فیلم پرده بزرگ جشنواره روتردام، تصویری از ایران است که به ندرت روی پرده نمایش دیده شده است.دو برادر میانسال تحت سلطه پدر زورگوی شیطانی خود به ناچار در خانه‌ای زندگی میکنند که در روزگار گذشته یک خانه راحت و مجلل بوده اما اکنون خانه‌ای جمع و جور و محقر است.

پسران نهایت سعی خود را می کنند تا پدر را به فروش این خانه ترغیب و مجاب کنند اما در عوض او طبقه‌ی بالای خانه را به زن مطلقه‌ی کاریزماتیکی اجاره می دهد. او حتی قصد دارد این زن را بشناسد و با او ازدواج کند اما حضور این زن موجب ایجاد تحرک شدیدی در زنجیره حوادث فیلم می شود حسادت های شناوری بین اعضای خانه در جریان می افتد که در نهایت خانواده را به فروپاشی می‌کشاند.

فیلم «پیر پسر» زین پس باید اسم بسیار مهمی برای برنامه ریزان فستیوال ها پخش کننده ها کانال و شبکه های عمومی باشد کسانی که این قدرت را دارند تا از موانع احتمالی که شاید بر سر راه این فیلم سه ساعت و اندی بوجود بیاید با قدرت و پشتیبانی منتقدان و تبلیغات دهان به دهان تماشگران عبور کنند.

«پیر پسر» نخستین فیلم براهنی به نام «پل خواب» (۲۰۱۶) را به ذهن می آورد که بر اساس برداشت آزادی از «جنایت و مکافات» اثر فئودور داستایفسکی ساخته شده بود باز هم رد پای الهام از ادبیات روسیه در این فیلم نیز مشاهده می شود.

صحنه‌ای در اوایل فیلم وجود دارد که در آن یکی از برادران علی خجالتی (حامد بهداد) را می بینیم که در یک کتابفروشی کار میکند در همان صحنه به کتاب برادران کارامازوف اثر داستایفسکی به طور واضح و با تاکید اشاره شده است در عین حال براهنی خود نیز از «ابله» داستایفسکی به عنوان یکی از منابع الهام دیگر خود یاد می‌کند در واقع نویسندگی براهنی یکی از عوامل کلیدی در توانایی فیلم است که موفق شده تنش را در مدت زمان طولانی فیلم حفظ کند او استعدادی در نوشتن گفت و گوهای متقاعد کننده دقیق و قابل درک دارد که در نظر اول شاید در سطح محاوره و یا حتی گفتگوهای عادی و پیش پا افتاده به نظر برسند اما در واقع اینها زخمهای عمیق و درونی چند دهه از زندگی را آشکار میکنند.

تاکید می‌کند فشار تنش فزاینده ای که در خانه اصلی در جریان است در کنار انواع ته سیگارها و کارتن های غذای سفارشی و حاضری و لحظه به لحظه داغ و داغ تر میشود تا در نهایت در انتهای فیلم فضایی ساخته می‌شود که به قتل و جنایت می انجامد و پایانی وحشیانه و خونین را رقم میزند».

منبع: صبا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *