خبر روز

خبر روز | آقای پورشیرازی! فراستی را بیخیال، همین فرمان را ادامه بده

بعد از اکران پیرپسر، عناوین خبری مربوط به این فیلم جنجالی روز به روز بیشتر شد. تمام اخبار یا پر از تحسین بودند یا پر از انتقاد؛ اما در میان تمام این واکنش‌ها، (اگر فراستی را در نظر نگیریم) یک نکته همیشه ثابت بود: بازی درخشان حسن پورشیرازی. حتی پیش از اکران فیلم نیز زمزمه‌هایی درباره حضور او به گوش می‌رسید، اما بعد از نمایش عمومی، تحسین‌ها هر روز پررنگ‌تر شدند. حالا او در لیست ستارگان درخشان سینما قرار دارد. ستاره‌ای که درخشش واقعی‌اش سال‌ها پشت سایه‌ای پنهان مانده بود. 

درخشش با مهمان مامان

اولین حضور به‌یادماندنی او در سینما به سال ۱۳۸۲ و فیلم مهمان مامان به کارگردانی داریوش مهرجویی بازمی‌گردد. فیلمی پر از کاراکترهای رنگارنگ و بازیگران توانمند که پورشیرازی در آن نقش یدالله، پدر خانواده را بازی می‌کرد. مردی شوخ‌طبع و تنگ‌دست که گویی نماینده پدران آشنای طبقه متوسط ایرانی بود. با این حال، درخشش جمعی بازیگران و انسجام داستان باعث شد بازی خوب پورشیرازی چندان برجسته نشود. 

محمود شوکت در نرگس

پس از آن، سینما برای پورشیرازی چندان پربار نبود. فیلم‌هایی از او می‌آمدند و می‌رفتند، اما نامش در هیچ‌کدام بر سر زبان‌ها نمی‌افتاد. تا اینکه با سریال پرطرفدار نرگس به تلویزیون بازگشت؛ سریالی که نقطه عطفی در کارنامه‌اش شد. او در نقش محمود شوکت، پدری مقتدر و در عین حال نفرت‌انگیز ظاهر شد؛ نقشی که باعث شد مردم بیش از هر زمان دیگر نامش را به خاطر بسپارند. نرگس موفقیتی مهم بود و باعث شد پورشیرازی بیشتر در نقش‌های منفی و خاکستری ظاهر شود.

یک نقطه کمتردیده شده در کارنامه

پس از آن، پورشیرازی بیش از پیش در تلویزیون دیده شد. اگرچه سریال‌هایی که در آن‌ها بازی می‌کرد مخاطب داشتند، اما دیگر برای او سقف بلندی نبودند. همین موضوع باعث شد پورشیرازی بار دیگر به سینما پناه ببرد. یکی دیگر از آثار سینمایی مهم او فیلم «قسم» به کارگردانی محسن تنابنده بود. باز هم یک نقش فرعی اما این بار پخته‌تر از همیشه. با همان لحن لوتی پسند که دیگر یکی از فاکتورهای پر طرفدار در بازی حسن پورشیرازی بود. با این حال قسم هم مثل بسیاری از آثار کارنامه پورشیرازی چندان خوش شانس نبود و توجه مخاطبان زیادی را جلب نکرد. 

او قدرتمند برگشت

کم‌کم باور کرده بودیم که حسن پورشیرازی یکی از همان بازیگران همیشه‌حاضر صداوسیماست که هرازگاهی در یک سریال ظاهر می‌شود و سپس بی‌سروصدا محو می‌گردد. همه در همین باور بودیم تا اینکه پیرپسر اکران شد. حالا آن بازیگر فرعی و نقش‌های منفور تلویزیونی، آن‌قدر در نقش‌های منفی آب‌دیده شده بود که توانست یکی از بهترین ضدقهرمان‌های سینمای ایران را به تصویر بکشد و خودش را در قله‌ای تازه از درخشش بازیگری قرار دهد. 

منبع: برترین ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *