خبر روز | از پرده سینما تا دسته بازی: بررسی اقتباسهای متقابل میان فیلمها و بازیهای ویدیویی

دهههای متوالی است که رسانهها از مرزهای سنتی خود عبور کردهاند. کتاب، سینما، سریال، بازی، کمیک و حتی پادکستها دیگر رسانههایی ایزوله نیستند؛ بلکه در هم تنیده شده، یکدیگر را تغذیه میکنند و در مسیر داستانگویی چند بُعدی حرکت میکنند. یکی از هیجانانگیزترین تعاملها، رابطهی بین دنیای بازیهای ویدیویی و سینماست. دنیایی که ابتدا بهنظر میرسید صرفا حول اقتباسهای سطحی از آثار معروف میچرخد، حالا به مرحلهای از بلوغ رسیده که میتوان از آن بهعنوان یک دیالوگ دوسویه نام برد.

بخش اول: بازیهایی که از فیلمها الهام گرفتند

بخش دوم: فیلم و سریالهایی که از بازیها اقتباس شدند
با ورود بازیسازان به فرایند تولید و نقش پررنگ پلتفرمهایی مثل HBO و نتفلیکس، بهنظر میرسد نسل جدیدی از اقتباسها در راه است؛ اقتباسهایی که نهتنها برای درآمدزایی، بلکه برای خلق تجربهی سینمایی-بازیمحور ساخته میشوند.
چه از دیدگاه هنری به این مهم نگاه کنیم، چه از منظر اقتصادی، تعامل بین سینما و بازیهای ویدیویی یک مسیر بیبازگشت است. اگر روزی این دو رسانه در تقابل بودند، امروز همزیست هستند. بازیها سینماییتر شدهاند و سینما بهدنبال تعاملیشدن است.
رمز موفقیت در اقتباسهای آینده، نه صرفا در وفاداری، بلکه در درک عمیق از ذات رسانهی دیگر است. زمانیکه فیلمساز بداند چرا بازیکن با شخصیت الی یا جوئل گریه میکند، آنگاه اقتباسی خلق میشود که نهفقط برای طرفداران بازی، بلکه برای عموم مخاطبان، ارزشمند است.