خبر روز | شهلا ریاحی زنی که در سینمای مردانه تاریخساز شد

شاید خیلیها شهلا ریاحی را در شمایل یک مادر مهربان به یاد بیاورند اما در زندگی شخص او زنی جسور و طغیانگر بود که در مقابل محدودیتهای خانواده مذهبیاش ایستاد و در سینمای ایران تاریخساز شد.

شهلا ریاحی بیشتر شمایل یک مادر مهربان با لبخندی دلنشین باشد؛ چهرهای که بعد از انقلاب در سریالهای خانوادگی تلویزیونی و فیلمهای سینمایی حضور داشت و دل مخاطبان را ربوده بود. اما در زندگی شخصی او، تصویری دیگر وجود داشت؛ زنی سرکش، جسور و طغیانگر که نه تنها در برابر محدودیتهای خانواده مذهبیاش ایستاد، بلکه به عنوان اولین فیلمساز زن در سینمای ایران، تاریخساز شد. این تاریخسازی با فیلم «مرجان» در سال ۱۳۳۵ رقم خورد؛ فیلمی که در شرایطی ساخته شد که استودیوهای سینمایی به دنبال تولید فیلمفارسیهای پرزرق و برق و سرگرمکننده بودند و کمتر کسی به روایت زنانه و جدی توجه داشت.

با وجود ناکامی تجاری فیلم، شهلا ریاحی به عنوان نماد جسارت و عشق به سینما باقی ماند. او نشان داد که علاقه و تعهد به هنر، حتی در مواجهه با محدودیتها و شکستها، میتواند الهامبخش دیگران باشد. حمایت همسر روشنفکرش، اسماعیل ریاحی، نقشی کلیدی در موفقیت او داشت؛ کسی که با تشویق و پشتیبانی خود، راه ورود شهلا به تئاتر و سینما و شکوفایی استعدادهایش را هموار کرد. شهلا ریاحی پس از انقلاب همچون بسیاری از همکارانش، اگرچه برای مدتی از صحنه دور شد، اما با بازگشت به تلویزیون و سینما، حضور مستمر خود را حفظ کرد و با بیش از ۷۰ اثر به یکی از چهرههای ماندگار و الهامبخش تاریخ سینما و تلویزیون ایران تبدیل شد. زندگی و حرفه او یادآور عشق و تعهد بیپایان به هنر و پیامآور جسارت زنان در سینمای ایران است.