خبر روز

تصویر روز | نقد و بررسی فیلم The Amateur‌ غیر از رامی ملک چه در چنته داری؟

رامی ملک، بازیگر شناخته‌شده‌ی هالیوودی که با سریال درخشان Mr. Robot معروف شده بود و بسیار خوش درخشیده بود، حالا با فیلم رازآلود، معمایی و مهیج The Amateur و کاراکتر چارلی هلر برگشته است. کاراکتری که رمزنگار سازمان سیا (CIA) است و با اتفاقی مواجه می‌شود که او را به سمت انتقامی شخصی سوق می‌دهد.

فیلم The Amateur یا به فارسی آماتور، اثری در ژانر اکشن، دلهره‌آور و جاسوسی است؛ این فیلم به کارگردانی جیمز هاوز (James Hawes)، نویسندگی گری اسپینلی (Gary Spinelli) و با بازی رامی ملک (Rami Malek)، لارنس فیشبرن (Laurence Fishburne) و ریچل بروزناهان (Rachel Brosnahan) بر اساس رمانی به همین نام، در سال ۲‌۰۲۵ به اکران رسیده است. رمانی که اثر رابرت لیتل، نویسنده و روزنامه‌نگار آمریکایی است. این رمان پیش‌تر نیز مورد اقتباس قرار گرفته بود و فیلمی با همین نام در سال ۱۹۸۱ ساخته شده بود که جان سوج، شخصیت اصلی اثر یعنی چارلی هلر را ایفا می‌کرد.

آغاز فیلم The Amateur خوب نیست. (البته فکر نکنید که تنها شروعش خوب نیست ولی خب نقد فیلم و تعریف و توصیف ضعیف بودن فیلم را باید از یک جایی شروع کرد دیگر!) این اثر با ریتمی کند و حتی خسته‌ کننده شروع می‌شود در حالی که باید کوبنده و پر هیجان باشد. تنها تصویری از زندگی چارلی (رفتارش با همسرش و حضورش در محل کار) به نمایش گذاشته می‌شود که نکته‌ی جذابی ندارد و نقش خیلی مهمی هم در پیشبرد داستان ندارد. در واقع نویسنده سعی می‌کند با همان معیارها و فرمول‌های همیشگی‌ و تکراری به معرفی یک شخصیت بپردازد، در این فیلم نیز چارلی هلر (با بازی رامی ملک) به شکلی ضعیف معرفی می‌شود و ما تنها می‌فهمیم که او در سازمانی اطلاعاتی کار می‌کند، یک برنامه‌نویس و رمزنگار است، کارش خوب است و همسرش را دوست دارد.

ژانرهای فیلم The Amateur اکشن، جنایی، دلهره‌آور، جاسوسی و درام می‌باشد؛ و طبعاً تماشاگر انتظار دارد هیجان بیشتری را به ویژه در ابتدای فیلم تجربه کند اما در دقایق آغازین اثر، درام‌ترین بخش داستان را شاهد هستیم؛ آن هم درامی از نوع ضعیف، کلیشه‌ای و شکننده. نه اینکه فیلم جنایی‌ای که بخش درام دارد بد باشد اما قطعاً انتظار تماشاگران به ویژه در ابتدای فیلم این است که هیجان و یا حتی شکل معماگونه‌ و درگیر کننده‌ی فیلم را تجربه کنند که این تجربه میسر نمی‌شود. یعنی بخش ابتدایی فیلم که بسیار مهم است، خلاصه می‌شود به خسته‌‌کننده‌ترین و بدترین بخش‌های اثر؛ و ممکن است برخی تماشاگران از این بخش‌های دراماتیک (که خود بخش دراماتیک داستان مشکل دارد) خسته شوند و حوصله‌‌شان سر برود. 

نورپردازی The Amateur جز نکات مثبت فیلم تلقی می‌شود. نورپردازی به خوبی توانسته فضای جنایی و رازآلود فیلم (که در فیلمنامه شکل نمی‌گیرد) را به تصویر بکشد. برای نمونه، نورپردازی در صحنه‌‌های داخلی و صحنه‌های هنگام شب به خوبی با فیلمبرداری درست و پالت رنگی تیره، مشکی و آبی، جو و اتمسفر لازم فیلم را تشکیل می‌دهد. در مجموع، جلوه‌‌های بصری فیلم قوی هستند و از معدود نکات مثبت اثر به شمار می‌روند. اما موسیقی کارکرد چندانی در فیلم The Amateur ندارد. قسمت‌های خیلی کمی از فیلم آماتور، دارای موسیقی متن می‌باشند و سازندگان بیشتر ترجیح داده‌اند که صدای صحنه، محیط و صحبت کاراکترها شنیده شود که البته نمی‌تواند نکته‌ی خیلی منفی‌ای باشد چرا که از صدابرداری و صداگذاری خوبی بهره برده‌اند و سعی کرده‌اند آماتور بیشتر جلوه‌ای واقع‌گرایانه داشته باشد.

در نهایت، The Amateur به دلیل ایرادات مهم ساختاری، بیشتر به یک اثر متوسط و بیشتر از آن ضعیف و تکراری تبدیل شده است. اگر چه بازی رامی ملک و جنبه‌های بصری و فنی فیلم قابل توجه هستند، اما نکات منفی بسیار مهم و متعددی که پیش‌تر نیز مطرح شد، این فیلم را از دستیابی به موفقیت‌های بزرگ دور می‌کند. البته ممکن است برای برخی از تماشاگران، The Amateur تجربه‌ای سرگرم‌کننده باشد، اما به هیچ عنوان یک تجربه‌ی به‌یاد ماندنی و فیلمی ماندگار نیست.

منبع: گیمفا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *