خبر روز | نقد و بررسی فیلم Ferrari فراری به روایت مایکل مان

فیلم «فِراری» مایکل مان پس از کشوقوسهای فراوان بالاخره در سال ۲۰۲۳ اکران شد. با وجود انتظارات بالای مردم و منتقدان، این فیلم نتوانست آنگونه که میبایست مخاطبانش را راضی کند و در جوایز هم به توفیقی دست پیدا نکرد.

مایکل مان کارگردان آمریکایی مطرح سینما که به تازگی وارد ۸۱ سالگی شد؛ فیلمهای معروف Heat، Insider، Collateral، Thief و بسیاری از آثار دیگر را در سالیان قبل کارگردانی کرده است.مایکل مان پس از ۸ سال دوری از کارگردانی، در این فیلم زندگی انزو فراری در سال ۱۹۵۷ را دنبال میکند که با مشکلات خانوادگی مواجه است و در عین حال برای مسابقهٔ میلی میگلیا ۱۹۵۷ آماده میشود.

مایکل مان کارگردانی است که در فیلمهایش غالبا به مضامینی مانند دوگانگی انسان و صنعت/انجام وظیفه میپردازد. شخصیت تام کروز در فیلم جذاب Collateral، شخصیت آلپاچینو در فیلم مشهور Heat و حالا آدام درایور (انزو فراری) در فیلم Ferrari. مایکل مان در این فیلم نشان میدهد که چگونه انزو فراری همه چیز زندگیاش را فدای حرفهاش میکند. به عنوان مثال در جایی از فیلم انزو به لینا لاردی (شایلین وودلی) میگوید سختترین قسمت رابطهاش با او، زمان دوریاش است.

انزو حتی در زمان اجرای مناسک دینی و مذهبی و حضور در کلیسا باز هم تمرکزش روی کمپانیاش است. حتی لورا فراری (پنه لوپه کروز) انزو را به دلیل عدم به کار بردن تمام توانش، در مرگ فرزندش مقصر میداند. در سکانسهایی میبینیم که انزو کاملا غرور خود را پیش همسرش له میکند بلکه بتواند از طریق او راهی برای نجات شرکت پیدا کند. انزو مدیریت کمپانی فِراری را فراتر از هر چیز دیگری میداند و این مورد به خوبی در فیلم Ferrari نمایش داده میشود.

اما خوب است که درباره سکانسی در فیلم صحبت کنیم. در سکانس تصادف ماشین با صخره در لحظه ۱:۴۱:۱۰ ما کارگردانی و تدوین ضعیفی را شاهد هستیم. پی بردن به این ایراد به دقت خیلی زیادی هم احتیاج ندارد. دوربین نمایی لانگ شات میگیرد که در آن نوع حرکات راننده ماشین به شکلی واضح نشان میدهد که یک عروسک انسان نما داخل ماشین است! این ایراد با اینکه مشکل بزرگی نیست و یک بی دقتی در تدوین نهایی است؛ اما نشان میدهد آقای مایکل مان -برخلاف حرفهایی که شنیده میشود- وسواس بالایی هم روی این فیلم نداشته است!
