خبر روز

خبر روز | درباره قطب‌های مثبت و منفی هفت سریال پلیسی تلویزیون، به بهانه آغاز پخش الگوریتم

راز جذابیت داستان‌های پلیسی هم در تقابل میان دو قطب مثبت و منفی است؛ تقابل میان گروه نیروهای پلیس با تبهکارانی که اتفاقا بار اصلی داستان را به دوش می‌کشند و غالبا وقتی با تبهکارانی تیزهوش طرفیم، خروجی جذاب‌تر هم می‌شود؛ مانند «پروفسور» در سریال دوست‌داشتنی «مانی هیست».

31 72

شلیک نهایی | محسن شاه‌محمدی| 1374

سیاوش طهمورث و سیروس گرجستانی نقش منفی‌های جذابی در «شلیک نهایی» بودند.

هنوز هم یکی از خاطره‌انگیزترین سریال‌های پلیسی در قاب تلویزیون همین «شلیک نهایی» است؛ سریالی که محسن شاه‌محمدی در همکاری با حسین پاکدل فیلم‌نامه آن را نوشت و خودش هم در میانه دهه هفتاد آن را کارگردانی کرد تا شاهد یک داستان پرکشش از تلاش پلیس برای نفوذ به یک باند قاچاق مواد مخدر باشیم.

32 67

خواب و بیدار | مهدی فخیم‌زاده | 1381

«ناتاشا» با بازی رویا نونهالی یکی از ماندگارترین نقش‌های منفی سریال‌های پلیسی است.

مهدی فخیم‌زاده در جایی تعریف کرده بود که بعد از موفقیت سریال «ولایت عشق» از طرف محمدباقر قالیباف که آن زمان فرمانده نیروی انتظامی بود، از او دعوت می‌شود تا سریالی پلیسی بسازد و بعد از بررسی‌های مفصل پرونده‌های موجود، او موفق به خلق شخصیت ناتاشا می‌شود و این نقطه آغاز تولد سریال محبوب «خواب و بیدار» بوده است. سریالی که بعد از گذشت بیش از دو دهه هنوز هم طرفداران پروپاقرصی دارد.

33 76

بی‌صدا فریاد کن | مهدی فخییم‌زاده | 1386

سارا خویینی‌ها در «بی صدا فریاد کن» در نقش یک افسر پلیس در جبه خیر سریال حضور داشت.

قطعا وقتی نیروی انتظامی بازخوردها نسبت به سریال «خواب و بیدار» را دید، نمی‌توانست به‌راحتی چشم بر همکاری مجدد با فخیم‌زاده ببندد و در راستای همین همکاری هم ابتدا سریال «حس سوم» و بعدتر همین سریال «بی‌صدا فریاد کن» روانه آنتن تلویزیون شد که دومی حال‌وهوای پلیسی پررنگ‌تری نسبت به اولی داشت.

34 72

هوش سیاه | مسعود آب‌پرور | 1389

جمشید کاظمی با بازی کیکاوس یاکیده در سریال «هوش سیاه» یک پرسونای جذاب از یک خلافکار ارائه داد.

در دوره‌ای که بازار ساخت تله‌فیلم یا همان فیلم‌های ویدئویی در تلویزیون حسابی داغ بود، یکی از کارگردانان خوش‌استعداد و پرکار در این عرصه مسعود آب‌پرور بود که بعدتر سراغ سریال‌سازی و حتی کارگردانی سینمایی هم رفت. یکی از موفق‌ترین تجربه‌های این کارگردان در حوزه سریال‌های پلیسی، همین مجموعه «هوش سیاه» بود که در اواخر دهه هشتاد به تولید رسید و به‌پشتوانه توفیقی که در همراهی مخاطبان پیدا کرد در سال 92 فصل دوم آن هم ساخته شد.

35 63

دیوار | سیروس مقدم | 1391

آتیلا پسیانی در سریال «دیوار» به عنوان یک پلیس در موقعیت خاصی قرار می‌گیرد.

وقتی یکی از سلاطین سریال‌سازی سراغ سوژه‌ای پلیسی می‌رود، اصلا نباید انتظار کمی از خروجی کارش داشت؛ سیروس مقدم در سال 91 سریال «دیوار» را بر پایه فیلم‌نامه‌ای از سعید نعمت‌اله و با سرمایه‌‌گذاری موسسه ناجی‌هنر، مقابل دوربین برد تا یکی از تماشایی‌ترین قصه‌‌های پلیسی را روانه آنتن کند. سریالی که هم ماجراجویانه بود و هم سرشار از موقعیت‌ها و چالش‌های انسانی در دل کاراکترهای مثبت و منفی.

36 48

نوار زرد | پوریا آذربایجانی، سروش محمدزاده | 1396

کاوه کیان در سریال «نوار زرد» یک پلیس باهوش و جذاب بود.

داستان «نوار زرد»‌ را کریم لک‌زاده از فیلمسازان جوان و مستعد سینمای کوتاه تبدیل به فیلمنامه کرد و کارگردانی آن در فصل او را پوریا آذربایجانی برعهده گرفت. این سریال که مجموعه‌ای از پرونده‌‌های متنوع را در قالب اپیزودیک و با اتکا بر یک نیروی زبده انتظامی روایت می‌کرد، بعدتر به فصل دوم هم رسید که این فصل را سروش محمدزاده کارگردانی کرد.

37 51

الگوریتم | بیژن میرباقری | 1404

محسن قصابیان در «الگوریتم» در نقش یک فرمانده پلیس ظاهر شده است.

قریب به یک دهه می‌شود که بیژن میرباقری از دوران پرکاری که در کارگردانی فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی داشت، فاصله گرفته و به همین دلیل از همان زمان انتشار اولین خبرها درباره سریال «الگوریتم» درج نام او در مقام کارگردان، کنجکاوی‌برانگیز بود. میرباقری سلیقه‌ای خاص در انتخاب قصه و سبکی متفاوت در کارگردانی دارد و به همین دلیل ورودش به عرصه سریال‌سازی پلیسی می‌تواند اتفاقی ویژه را روی آنتن رقم بزند.

منبع: فیلم نیوز


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *