خبر روز | لیلا حاتمی شاعر احساس در قاب سینما

به گزارش گلی شی به نقل از فرادید یگانه دختر مرحوم علی حاتمی، میراثدار سینمای شاعرانهی پدری است که بهحق شاعر سینمای ایران نام گرفته است؛ فیلمسازی که قصهها را نه صرفاً در روایتهای تصویری، بلکه با نگاهی شاعرانه و موسیقایی به نمایش میگذاشت. قابهای علی حاتمی همچون تابلوهایی زنده، پر از جزئیات، نور و رنگاند که با دیالوگهای آهنگین همراه میشوند.

لیلا حاتمی، فرزند این پدر، همان شاعرانگی را در نقشهایش جذب کرد و در عین میراثداری، صدای مستقل و متفاوت نسل خود در سینمای ایران شد. در واقع، پدر کارگردان و مادر بازیگر، بستری برایش فراهم کردند تا او از کودکی با فضای سینما خو بگیرد.

لیلا اما در «دلشدگان» هم مقابل دوربین پدرش رفت. این فیلم را میتوان واپسین اثر باشکوه علی حاتمی دانست؛ فیلمی سرشار از نوستالژی، موسیقی و شعر که در آن، گروهی از موسیقیدانان ایرانی برای ثبت و ضبط آثار خود رهسپار غرب شدهاند. در میان چهرههای شناختهشده این اثر، حضور کوتاه اما بهیادماندنی دختری جوان جلبتوجه میکند: این دختر باز لیلا است که در نقش شاهزادهای تُرک و نابینا ظاهر میشود. این نقش، هرچند کوتاه، بهخوبی نشاندهنده علاقه علی حاتمی در بهکارگیری حس و نگاه خاص دخترش در فضای شاعرانه فیلمش است.

لیلا حاتمی به همراه بهرام رادان در فیلم بیپولی
بازی حاتمی در «شیدا»، ساخته کمال تبریزی هم یکی دیگر از نقشهای عاشقانه و شاعرانه این بازیگر است که نهتنها شخصیت معصوم و عاشقانهای را خلق میکند، بلکه به نقطه عطفی در مسیر حرفهای او را در بازیگری بدل میشود. این نقش، نمونهای کلاسیک از توانایی حاتمی در ایجاد توازن میان احساسات لطیف و بیان درونی شخصیتها به شمار میرود و هنوز یکی از بازیهای ماندگار او در سینمای عاشقانه و شاعرانه ایران است.

باری، فرزند زندهیاد علی حاتمی، از یازده سالگی که پایش را به سینما گذاشت تا امروز که ۵۳ ساله شده، نهتنها ادامهدهنده راه پدر است، که مسیری منحصربهفرد برای خود ساخته است. اگر علی حاتمی شاعر تصویر بود، دخترش شاعر احساس در قاب سینماست؛ لیلا حاتمی بازیگری است که با سکوتهای طولانی، نگاههای سرشار از اندوه و انفجارهای ناگهانی، جهان زن ایرانی را در لایههای مختلف اجتماعی، عاطفی و فلسفی به نمایش گذاشته است.
منبع: خبرآنلاین