خبر روز | نقد سریال تاسیان زایش شکوه طلبی در فُرم سینمایی ایران

در پایان باید گفت که تاسیان شاهکار است. تینا پاکروان با تاسیان نه صرفاً یک سریال ساخته، بلکه جریان تازهای را در فرمیترین وجه سینمای ایران آغاز کرده است سینمای ایران در حال زایش چیز جدیدی است. سطح بازیگری به معیارهای جهانی نزدیک شده است. فیلمنامهها کشش دار و دوربین بسیار عالی است. بازیگرانِ ضعیف دیروز هم در چنین آثاری میدرخشند. ایران، در دوربین دیگر تحقیر شده نیست. آیا ما داریم به فُرم ملی سینمایی میرسیم؟ آیا تاسیان موفق خواهد شد نماینده ایران در مدیوم جهانی باشد؟ بحث طولانی است.

اما از شرافت قلم منتقد به دور است اگر همین اول کار نگوییم که تاسیان شاهکار است. بحثهای سینمایی را جزء به جزء جلو خواهیم رفت، اما در بحث فُرم، تاسیان چیز جدیدی را خلق کرده است. تاسیان ایران را دوست دارد. این در سینمای ما سالهاست که مُرده بود. حال این دوست داشتنِ ایران به نوعی شکوه طلبی بدل شده است. تاسیان، به تعبیر هِگِل ارتباطی فرهنگی را مُیَسَر میکند که هم ایران و هم سینمای ایران جهانی شود.
