خبر روز

تصویر روز | نقد و بررسی Warfare یادبودی شکست‌خورده و شرم‌آور

«جنگاوری» Warfare روایتگر گروهی از تکاوران نیروی دریایی آمریکا در ماموریتی در عراق است که طی عملیات با حمله دشمن مواجه می‌شوند. اعضای گروه در این درگیری‌ها دچار جراحات شدیدی می‌شوند و درخواست کمک می‌کنند، اما حتی نیروهای پشتیبانی نیز از حملات در امان نمی‌مانند. این وضعیت، گروه تکاوران را مجبور می‌کند تا راهی برای فرار از این مخمصمه بیابند و از آن جان سالم به در ببرند.

احتمالا فیلم «Ex Machina» (فراماشین) محصول ۲۰۱۵ را دیده‌اید یا دست‌کم چیزهایی درباره‌اش شنیده‌اید. کارگردان آن فیلم، همان کسی است که فیلم «جنگاوری» را ساخته است: الکس گارلند، نویسنده، فیلمنامه‌نویس و کارگردان بریتانیایی که به خاطر آثار علمی‌تخیلی و روانشناختی‌اش شهرت دارد. رمان او با عنوان «ساحل» توسط دنی بویل به فیلم تبدیل شد و گارلند بعدها در نوشتن فیلمنامه آثاری چون «۲۸ روز بعد» (۲۰۰۲) و «آفتاب» (۲۰۰۷) با بویل همکاری کرد.

گارلند در مقام کارگردان با فیلم «فراماشین» تحسین گسترده‌ای به دست آورد؛ فیلمی درباره هوش مصنوعی و مرزهای آگاهی انسانی که جایزه اسکار بهترین جلوه‌های ویژه را دریافت کرد و خود گارلند نیز نامزد بهترین فیلمنامه شد. دومین اثر او، «نابودی» (۲۰۱۸)، به خاطر ترکیب فضای علمی‌تخیلی، ترس و استعاره‌های فلسفی مورد توجه قرار گرفت. او سپس با سریال «توسعه‌دهندگان» (۲۰۲۰) که از شبکه Hulu پخش شد، دغدغه‌های خود درباره تکنولوژی، سرنوشت و اختیار انسان را ادامه داد. در ۲۰۲۲ نیز فیلم «مردها» و در ۲۰۲۴ «جنگ داخلی» را ساخت؛ دو اثری که در آن‌ها به بررسی بحران‌های هویتی و اجتماعی می‌پردازد.

اما جدیدترین اثر گارلند، «جنگاوری»، نکته‌ای ویژه دارد: او این بار تنها نیست. رِی مِندوزا، مشاور نظامی، عضو سابق نیروی دریایی آمریکا و مربی بدل‌کاران در چندین فیلم، برای اولین بار به عنوان کارگردان در این پروژه در کنار گارلند حضور دارد. احتمالا می‌توانید حدس بزنید نتیجه همکاری آن‌ها چه خواهد بود.

چنین تصمیمی هرچند تصمیم درست و جسورانه‌ای در چنین ژانری از سینمای هالیوود است اما بدلیل فقدان و ضعف در سایر بخش‌ها مانند همان جزئیات نداشته محیط و رفتار غیر قابل‌قبول کاراکتر‌ها بی‌حاصل خواهد بود. فیلم چنان غنای کافی ندارد تا بتواند با حذف موسیقی و با اعتماد‌به‌نفس به سایر المان‌‌های موفق خود ببالد و موفق شود. در نتیجه چنین تصمیم و ریسک جسورانه‌ای به ضرر فیلم تمام می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *