خبر روز | بازگشت باشکوه ابرقهرمانان وقتی احساسات جای نبردهای عظیم را میگیرند

در چند سال اخیر، ژانر فیلمهای ابرقهرمانی با چالش بزرگی مواجه بوده است؛ «خستگی ابرقهرمانی». دلیل این امر، تمرکز بیش از حد سازندگان بر جلوههای ویژه و صحنههای نبردهای عظیم بود، آن هم به بهای نادیده گرفتن عنصر انسانی و احساسی. اما حالا، در نیمه اول سال ۲۰۲۵، سه فیلم شاخص یعنی «سوپرمن» (Superman)، «صاعقهها» (Thunderbolts) و «چهار شگفتانگیز: گامهای نخست» (Fantastic Four: First Steps)، این جریان را به طرز چشمگیری تغییر دادهاند.

البته این نخستین بار نیست که فیلمهای ابرقهرمانی به مفاهیم احساسی میپردازند. فیلمهایی چون «لوگان» (درباره میراث)، «پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه» (درباره سوگ) و حتی «بتمن آغاز میکند» (با محوریت ترس) از این رویکرد بهره بردهاند. اما در سالهای اخیر، رقابت برای خلق صحنههای تماشاییتر باعث شد تا احساسات انسانی از متن به حاشیه رانده شوند.
اما نقطه اوج تحول این ژانر در دو فیلم «سوپرمن» و «چهار شگفتانگیز: گامهای نخست» رخ داد؛ دو اثری که از دل کتابهای مصور دهه ۱۹۶۰ – دوره موسوم به عصر نقرهای – الهام گرفتند. این آثار نهتنها مملو از تخیل هستند، بلکه نگاهی عمیق به احساسات انسانی دارند و توانستهاند مفاهیمی قدیمی را با دغدغههای روز پیوند دهند.
با این حال، سهگانه سال ۲۰۲۵ یعنی «سوپرمن»، «صاعقهها» و «چهار شگفتانگیز: گامهای نخست» درس مهمی به سینمای ابرقهرمانی داد: آنچه مخاطب را درگیر میکند، قدرتهای خارقالعاده نیست، بلکه احساسات انسانی، ضعفها، تردیدها و تلاش برای خوب ماندن در جهانی پیچیده است.