خبر روز

خبر روز | نگاهی به بازی پریناز ایزدیار در نقش مهناز در فیلم زن‌ و‌ بچه!

پریناز ایزدیار که در اولین فیلم بلند روستایی یعنی «ابد و یک روز» با کاراکتر «سمیه» خوش درخشید و بعدتر در «متری شیش و نیم» هم ایفاگر یکی از نقش‌های فرعی اما کلیدی در داستان بود. همزمان با آغاز اکران عمومی «زن و بچه» که با استقبال ویژه سینمادوستان همراه شده است، نگاهی به کیفیت نقش‌آفرینی این بازیگر در نقش «مهناز» داشته‌ایم، البته با تلاش برای جلوگیری از لو رفتن پیچش‌های کلیدی در روایت فیلم!

فیلم سینمایی‌«زن و بچه» تازه‌ترین تجربه کارگردانی سعید روستایی بعد از فیلم‌های «ابد و یک روز»، «متری شیش و نیم»‌ و «برادران لیلا» محسوب می‌شود که مانند همه این فیلم‌ها، در حال تجربه مواجهه‌ای پرتعلیق با سینمادوستان است. تعلیق و انتظاری که با راه‌یابی فیلم به بخش اصلی جشنواره فیلم کن کلید خورد و حالا با واکنش‌های مخاطبان اولین سانس‌های نمایش رسمی، در حال اوج‌گیری است. در هفته‌های پیش رو، این فیلم بیشتر در کانون توجه مخاطبان و در معرض نقد و بررسی منتقدان قرار خواهد گرفت اما فارغ از ابعاد مختلفش، بی‌شک یکی از اصلی‌ترین نکات فیلم کیفیت نقش‌آفرینی پریناز ایزدیار در نقش اصلی است.

پری‌ناز ایزدیار در «زن و بچه» در نقش زنی زیبا و در آستانه میانسالی به تصویر کشیده شده است.

ویژگی ظاهری| ظاهر مهناز، هم از منظر دراماتیک و هم از منظر شخصیت‌پردازی، اهمیت بالایی در روایت «زن و بچه» دارد. احتمالا به همین دلیل هم در پلان ابتدایی فیلم با کلوزآپ صورت او مواجه می‌شویم، آن هم در انتظار نوبت‌ش برای «جوان‌سازی» در یک کلینیک زیبایی. او زنی زیبا اما میان‌سال است و برای ورود به یک رابطه عاطفی تازه، تلاش دارد ردپای سن‌وسالی که پشت سر گذاشته، از چهره‌اش محو شود. او موهای خود را کوتاه می‌کند و در پوشش خود هم همه ویژگی‌های لازم برای آنکه زنی امروزی و خوش‌پوش به چشم بیاید، لحاظ می‌کند.

سعید روستایی در فیلمش سعی می‌کند زنی در تقابل و جنگیدن با اطرافیانش را به تصویر بکشد.

اهمیت نقش | داستان «زن و بچه» داستان «مهناز» است و همین نکته کافی است تا بدانیم این شخصیتش چه جایگاه کلیدی‌ای در روایت فیلم دارد. مهناز به‌عنوان زنی که سال‌ها پیش همسرش را از دست داده و در حال گذران زندگی با دو فرزندش در خانه‌ای مشترک با مادر و خواهر خود است، آنقدر برای سعید روستایی اهمیت داشته که بخش عمده‌ای از موقعیت‌های داستانی فیلم، در راستای بازتعریف نسبت این کاراکتر با کاراکترهای دیگر طراحی شده است.

ایزدیار در فیلم «زن و بچه» بار دیگر با پیمان معادی هم‌بازی شده است.

جنس بازی| فارغ از هر موضعی که درباره کیفیت فیلم «زن و بچه» داشته باشیم، نمی‌توانیم انرژی‌ای که پری‌ناز ایزدیار برای جان بخشیدن به «مهناز» در مقابل دوربین سعید روستایی گذاشته را نادیده بگیریم. این نقش‌آفرینی بی‌تردید در زمره بهترین تجربه‌ها در کارنامه بازیگری این بازیگر جوان قرار می‌گیرد. ایزدیار به درک درستی از موقعیت این مادر بیوه و به‌خصوص نسبتش با فرزندانش رسیده و با لحاظ کردن برخی ظرایف در لحن و اجزای صورت، لحظاتی طلایی را در فیلم خلق کرده است. به‌طور مشخص سکانس مشترک میان مهناز و علیار در ماشین، یکی از به‌یادماندنی‌ترین لحظات مادرانه در سینمای ایران است که اتفاقا به دام کلیشه‌های احساسی نمی‌افتد و پری‌ناز ایزدیار سهم قابل‌توجهی در شکل‌گیری این اتمسفر در این سکانس داشته است.

منبع: فیلم نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *