خبر روز

تصویر روز | پایان سریال تاسیان و بازشدن درهای تازه برای بازنگری در تاریخ

بالاخره بعد از چند ماه و چند هفته، سریال تاسیان محصول پرسروصدای فیلیمو به پایان رسید. چند قسمت آخر هم ظاهرا همگی تلاش خود را به کار بسته بودند تا قصه را بچلانند‌ و در این میان منطق روایت و عقل و شعور شخصیت‌ها تا حدود زیادی قربانی شد. با این وجود، «تاسیان» (تینا پاکروان) از چند جهت جای بحث و بررسی دارد که احتمالا مهم‌ترینش بازنگری در تاریخ معاصر است.

در نگاه اول و آخر، با یک داستان عاشقانه طرفیم که در بستر حوادث سیاسی و اجتماعی سال‌های ۵۶ و ۵۷ اتفاق می‌افتد و رابطه‌ی نافرجام میان عشاق سریال تعمیم پیدا می‌کند به روایتی تاریخی از همان روزگار و ماجراهایی که در پس‌زمینه شاهد وقوع‌شان هستیم. طبعا این فرمولی نیست که تینا پاکروان کشف یا اختراع کرده باشد و در تاریخ ادبیات و سینما نمونه‌های موفق بسیار است و شاید معروف‌ترین نمونه دکتر ژیواگو باشد که به روایتی از تاریخ روسیه و انقلاب تبدیل می‌شود.

از این نظر، «تاسیان» می‌تواند به یک نقطه عطف در تاریخ تولیدات سینمایی و تلویزیونی تبدیل شود که طی چند دهه‌ی گذشته همواره به دلیل حضور پررنگ سانسور و ممیزی به قرائت رسمی از تاریخ معاصر پایبندی بی‌چون و چرا داشته‌اند. این را که چه قصد و نیتی در پس ماجرا بوده، نمی‌شود اثبات یا تحلیل کرد اما آنچه نمی‌توان نادیده گرفت همین عبور از قرائت رسمی است که قبلا کمتر شاهدش بوده‌ایم.
البته اگر نگاهی کلی داشته باشیم به فضای فرهنگی کشور و نکاتی مثل همین پخش «تاسیان» یا اکران پیرپسر را کنار هم بگذاریم، شاید تمام این‌ها بعدا حکم فرازهایی از یک روایت در باب زمانه‌ی کنونی ما را پیدا کنند. این را دیگر فقط باید سپرد به گذر زمان.

منبع: سلام سینما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *