خبر روز | تهیهکننده انیمیشن Aztec Batman: Clash of the Empires از علت حذف یک رنگ خاص میگوید

فیلم انیمیشنی Aztec Batman: Clash of the Empires بازآفرینیای تازه و خلاقانه از شوالیه تاریکی در قالب جنگجوی مزوامریکایی است که با ورود فاتحان اسپانیایی روبهرو میشود. این برداشت نوآورانه از بتمن، نوید این را میدهد که در عین وفاداری به دنیای داستانی این قهرمان، به واقعیتهای تاریخی نیز پایبند بماند.

در کامیککان سندیگو ۲۰۲۵، وبسایت ScreenRant با کارگردان فیلم، خوان مزا-لئون، تهیهکنندگان خوزه کارلوس د لتونا و آرون برگر، صداپیشه جوکر در نسخه اسپانیایی ریموند کروز و صداپیشه بتمن هوراسیو گارسیا روخاس گفتوگو کرد. در این میان، آرون برگر فاش کرد که این فیلم به دلیل اهمیت فرهنگی رنگ آبی، استفاده از این رنگ را به شدت محدود کرده است. در ادامه، توضیح کامل برگر را میخوانید:
اسکرینرنت: در فیلم حس پررنگی از اصالت و غرور فرهنگی دیده میشود. درباره همکاری با مورخان یا مشاوران فرهنگی چیزی برای گفتن دارید، آرون؟
آرون برگر: قطعاً. ما با یکی از برجستهترین مشاوران فرهنگی از مکزیکوسیتی همکاری داشتیم؛ استادی بسیار معتبر در زمینه فرهنگ آزتک. ما اطلاعاتی را که از او گرفتیم نه فقط در روایت داستان بلکه در طراحی بصری هم به کار بردیم؛ چیزی که خوان، خوزه کارلوس و تیمشان در استودیوی Ánima انجام دادند، بهویژه در بازسازی تنوچتیتلان. هدف ما این بود که آن شهر را به شکل یک فضای زنده بازسازی کنیم، نه صرفاً ویرانهای تاریخی که امروزه از آن باقی مانده.

ما برای این کار، از نامههایی که کورتس از مکزیک به اسپانیا فرستاده بود کمک گرفتیم؛ نامههایی که شهر را توصیف میکنند، چون بیشتر منابع اصلی از بین رفتهاند. ما کاملاً آگاه بودیم که باید فرهنگ آن دوران را با بیشترین دقت ممکن به تصویر بکشیم. خوزه کارلوس همیشه درباره اینکه چرا نتوانستیم از رنگ آبی استفاده کنیم صحبت میکند، رنگی که مختص خدایان بود. بنابراین شما در فیلم نمیبینید که مردم تنوچتیتلان لباس آبی به تن داشته باشند.
هنرمندان، چه در مکزیک و چه در سراسر آمریکای لاتین، از این فرصت که بخشی از داستان خودشان را تعریف کنند، بسیار الهام گرفتند. حتی اگر این داستان در قالب جهان DC ارائه شده، این بخش از آن جنبهای جهانی پیدا میکند؛ در حالی که بخش مربوط به فرهنگ مکزیکی خاص و منحصربهفرد باقی میماند. استفاده از مشاوران تاریخی باعث شد فیلم حتی جهانیتر هم بشود، چون حالا همه میتوانند خودشان را در قالب این شخصیتها تصور کنند.
با وجود انواع و اقسام تغییرات در طراحی لباس بتمن، رنگبندی کلاسیک خاکستری و آبی هنوز در فیلمهایی با نقشآفرینی اصلی به چشم نخورده است. حتی در فیلمهای زندهنمای اخیر مثل «لیگ عدالت» و «فلش» که بن افلک لباسی با تهرنگ آبی پوشیده، این طراحی هرگز به طور کامل از پالت رنگی خاکستری-آبی کمیکها پیروی نمیکند. تنها جایی که چنین لباس کلاسیکی دیده شده، یک لباس مخفی در غار بتمن نسخه مایکل کیتون در فیلم «فلش» است و آن هم فقط بهصورت گذرا و در حد یک اشاره مخفیانه میباشد.