خبر روز | نگاهی به ابعاد مختلف سریال مهمانکشی به کارگردانی احمد کاوری

این شبها کنداکتور ساعت 22 شبکه یک تلویزیون، بهعنوان یکی از مهمترین باکسهای پخش شبانه، در اختیار سریال «مهمانکشی» است. سریالی به کارگردانی احمد کاوری که قرار است روایتگر برشی از زندگی مسلم ابن عقیل از اولین شهدای قیام عاشورا باشد. داستان این سریال 30 قسمتی از زمانی آغاز میشود که خبر حرکت امام حسین (ع) از مدینه به سمت مکه و سپس عزم ایشان برای رفتن به کوفه به گوش مردم این شهر میرسد.

کوفیان که پیشتر امام را برای قیام علیه ظلم یزید دعوت کرده بودند، نامههای متعددی برای ایشان ارسال میکنند و اعلام بیعت و حمایت میکنند. در پی این دعوتها، امام حسین (ع) تصمیم میگیرند مسلم بن عقیل، پسرعموی باوفا و شجاع خود را بهعنوان نماینده و فرستاده ویژه به کوفه بفرستند تا وضعیت شهر را ارزیابی کرده و از جدیت بیعت مردم اطمینان حاصل کند. به بهانه پخش 6 قسمت ابتدایی این مجموعه، مروریبر ابعاد مختلف آن داشتهایم.
«مهمانکشی» با وجود داشتن نکات مثبت، با تبدیل شدن به اثری ماندگار فاصله دارد.
کارگردانی | احمد کاوری بازیگر و کارگردانی است که به استناد کارنامهاش میتوان رگههای علاقهمندی به سینما و هنر تصویر را بهوضوح رصد کرد. او که از دهه 60 بهصورت حرفهای فعالیت خود را با تئاتر آغاز کرد، تا به امروز هم در مقام بازیگر و هم کارگردان، چند تجربه موفق در قاب تلویزیون و پرده سینما داشته است که از شاخصترین آنها میتوان به کارگردانی فیلم «نفوذی» و فصل چهارم سریال «بچه مهندس» اشاره کرد.

«مهمان کشی» یکی از جدیترین دورخیزهای کاوری برای تجربه کارگردانی در مدیوم تلویزیونی محسوب میشود اما ورود او به میدان کارگردانی چنین پروژهای در فضای تاریخی و مذهبی، از اساس یک ریسک هم بوده است. کیفیت کارگردانی سریال «مهمانکشی» شاید در قیاس با پروژههای الفویژه و ماندگاری همچون «مختارنامه» نمره قبولی دریافت نکند اما انصاف نیست اگر برتری آن نسبت به انبوه پروژههای تاریخی و مذهبی شکستخورده در دهههای گذشته را هم نادیده بگیریم.
سریال با وجود داشتن موقعیتهای جذاب داستانی، به شدت عاری از دیالووگهای عمیق و به یادماندنی است.
فیلمنامه | مانند هر سریال تاریخی دیگری، در تیتراژ «مهمانکشی» هم با فهرست بلندبالایی از منابع و مأخذ تاریخی و دینی مواجه هستیم. این وسواس برای پشتوانه پژوهشی سریالی که قرار است روایتگر یک مقطع حساس در تاریخ تشیع باشد کاملا طبیعی و قابلتحسین است اما وقتی صحبت از «فیلمنامه» است، دیگر نمیتوان به پشتوانهها بسنده کرد. داستان «مهمانکشی» در همان قسمت ابتدایی با خطبههای معروف اباعبدالله(ع) در سرزمین منا آغاز شد و شاهد نشانههایی از آغاز سلسله حوادث منتهی به حادثه کربلا بودیم.

یزید با بازی پژمان بازغی اغراقشده به نظر میرسد و از چارچوب کلیشهها فراتر نمیرود.
بازیها | ترکیب اصلی بازیگران «مهمانکشی» ترکیبی قابلقبول برای یک سریال تلویزیونی است اما جای خالی چهرههای شاخص و حتی سینمایی که پیشتر میزان تأثیرشان بر تضمین موفقیت یک پروژه ثابت شده هم در این پروژه به چشم میآید. بهراد محمدی بازیگری جوان است که به استناد تیتراژ با نقش «مسلم» به مخاطب معرفی میشود. بازیگری که بهعنوان اولین حضور در نقش اصلی یک سریال تلویزیونی تا به اینجا عملکرد موفقی داشته و در مواردی از بازیگران شناختهشدهتر هم برای مخاطب همراهیبرانگیزتر است.
سریال تلویزیونی «مهمانکشی» به کارگردانی احمد کاوری با بازی بازیگرانی همچون پژمان بازغی، حسام منظور، مریم مومن و لیلا اوتادی این شبها در حال پخش از شبکه یک سیما است.
منبع: فیلم نیوز