خبر روز

خبر روز | سینما در این 3 روز نفس کشید پیرپسر و زن و بچه گیشه را زنده کردند!

 تنها سه روز از مرداد گذشته و سینماهای کشور رکوردی خیره‌کننده به ثبت رسانده‌اند: بیش از ۴۰ میلیارد تومان فروش و نزدیک به ۴۰۰ هزار مخاطب.

این آمار، نه فقط یک عدد خشک و خالی، بلکه نشانه‌ای واضح از بازگشت شور و هیجان به سالن‌های سینماست. دو فیلم «پیرپسر» ساخته اکتای براهنی و «زن و بچه» به کارگردانی سعید روستایی در قامت ناجیان گیشه ظاهر شدند و بازار خسته سینما را به نقطه جوش رساندند.

از تیر بی‌رونق تا مرداد پرهیاهو؛ جهش آماری حیرت‌انگیز

برای درک عمق این تغییر کافی‌ست نگاهی به وضعیت تیرماه بیندازیم؛ جایی که فروش هفتگی سینماها به سختی به ۱۰ میلیارد تومان می‌رسید و مخاطبان در هفته‌های پایانی تیر به زحمت از ۱۲۰ هزار نفر فراتر می‌رفتند. اما ناگهان در سه روز نخست مرداد، فروش سینماها چهار برابر کل فروش هفته پایانی تیرماه شد و تعداد مخاطبان هم به بیش از سه برابر افزایش پیدا کرد.

اگر این آمار را در قالب میانگین فروش و مخاطب روزانه بررسی کنیم، نمودار جهش به شکل واضحی نمایان می‌شود:

بازه زمانیمیانگین فروش روزانهمیانگین مخاطب روزانه
هفته سوم تیر ۱۴۰۴۱.۲ میلیارد تومان۴۰,۰۰۰ نفر
هفته چهارم تیر ۱۴۰۴۱.۵ میلیارد تومان۴۵,۰۰۰ نفر
سه روز نخست مرداد ۱۴۰۴۱۳.۵ میلیارد تومان۱۳۲,۰۰۰ نفر

این آمار به خوبی نشان می‌دهد که فروش روزانه سینماها با آغاز مرداد، بیش از ۹ برابر نسبت به هفته سوم تیر رشد داشته و مخاطب روزانه نیز بیش از سه برابر افزایش یافته است. این رشد ناگهانی، نه یک اتفاق تصادفی، بلکه نتیجه اکرانی حساب‌شده و فیلم‌هایی است که توانسته‌اند مخاطب را با سالن‌های تاریک آشتی دهند.

جمع‌بندی؛ وقتی اکرانِ هوشمند معجزه می‌کند

آنچه این اعداد و نمودارها فریاد می‌زنند، یک حقیقت انکارناپذیر است: سینمای ایران هنوز زنده است، اما برای زنده ماندن نیاز به فیلم‌هایی دارد که مخاطب را قانع کنند بلیت بخرد و پا به سالن بگذارد. رکود طولانی تیرماه ۱۴۰۴ نشان داد که بازار بدون فیلم‌های جذاب، محکوم به سقوط است، اما به محض اینکه یک یا دو فیلم پرفروش و بحث‌برانگیز به اکران برسند، می‌توان در عرض چند روز تمام معادلات بازار را تغییر داد.

اکنون، همه نگاه‌ها به هفته‌های آینده دوخته شده تا ببینیم آیا این موج صعودی ادامه‌دار خواهد بود یا تنها یک جرقه مقطعی در دل یک بازار فرسوده.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *