خبر روز

خبر روز | فیلم‌های استراتژیک محمدحسین مهدویان به بهانه برای ساخت فیلمی با موضوع جنگ 12 روزه

در مرور آمارهای مرتبط با جشنواره فیلم فجر، محمدحسین مهدویان صاحب رکوردی است که حتی کارگردانان صاحب‌نام سینمای ایران هم آن را در کارنامه خود ندارند؛ فیلمسازی جوانی که در سال 1394 با فیلم «ایستاده در غبار» به‌عنوان یک فیلم‌اولی به جشنواره فجر آمد، تا سال 1400 و در 7 دوره پیاپی این رویداد، حضور مستمر داشت تا رکورد حضور پیاپی در فجر را به نام خود ثبت کند.این آمار اما صرفا ناظر به کمیت تجربه‌های مهدویان نبود و در هر 7 دوره او با فیلمی خود را به جشنواره فجر رساند که آثاری قابل‌توجه و بحث‌برانگیز بودند. هرچند حواشی مربوط به دو حضور پایانی او در سال 99 با فیلم «شیشلیک» و بعدتر با «مرد بازنده» در سال 1400 منجر به توقف این زنجیره شد و همزمان او را از دنیای سینما دور کرد.

ایستاده در غبار | 1394 | دفاع مقدس

هادی حجازی‌فر در نمایی از فیلم «ایستاده در غبار»

تیم جوانی که از سینمای مستند برخاسته بود و مجموعه موفق «آخرین روزهای زمستان»‌ را با محوریت زندگی شهید حسن باقری برای پخش از تلویزیون به سرانجام رسانده بود، برای ورود به میدان سینمای بلند، سراغ تجربه‌‌ای مشابه رفت و «ایستاده در غبار» اینگونه تبدیل به پدیده جشنواره سی‌وچهارم فیلم فجر شد؛ فیلمی که نام محمدحسین مهدویان را در کنار سعید روستایی که همان سال با «ابد و یک روز» در جشنواره حضور داشت، به‌عنوان امیدهای تازه سینمای ایران برسر زبان‌ها انداخت.

ماجرای نیمروز 1و2 | 1395 و 1397 | جنایت‌های منافقین

امیر حسین هاشمی و هادی حجازی‌فر در نمایی از فیلم «ماجرای نیمروز 2 / رد خون »

«ایستاده در غبار» آنقدر تجربه درخشانی برای یک کارگردان فیلم‌اولی بود که بسیاری منتظر تجربه بعدی کارگردان آن باشند؛ «ماجرای نیمروز» به‌خوبی به این انتظارات پاسخ داد. فیلمی که هرچند از منظر گرامر تصویری و قرابت با فضای مستند، در امتداد تجربه اول این کارگردان بود اما به‌خوبی ویژگی‌های ژانری یک تریلر سیاسی را هم به خدمت روایت خود درآورده بود و به پشتوانه همین توفیق، روایت آن به قسمت دوم هم کشیده شد.

لاتاری | 1396 | قاچاق دختران ایرانی

ساعد سهیلی و هادی حجازی‌فر در نمایی از فیلم «لاتاری»

بعد از دو فیلم مهم «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیمروز» محمدحسین مهدویان نیاز به یک تغییر در مسیر فیلمسازی خود داشت تا به تکرار تجربه‌های موفق خود در عرصه تاریخ سیاسی ایران محکوم نشود؛ «لاتاری» با سوژه‌ای ملتهب درباره جامعه امروز، بهترین گزینه برای این تجربه بود؛ فیلمی که ایده آن بر پایه قطعه‌ای از محسن چاووشی در ذهن مهدویان جرقه زد و با همراهی محمود رضوی در مقام تهیه‌کننده به سرانجام رسید.

درخت گردو | 1398 | بمباران شیمیایی سردشت

پیمان معادی در نمایی از فیلم «درخت گردو»

ماجرای قادر مولان‌پور و سرنوشت تلخ اعضای خانواده‌اش که قربانی حملات شیمیایی رژیم بعث در سال‌های جنگ تحمیلی علیه ایران شدند، ماجرایی به‌شدت دراماتیک است که پیش‌تر در قالب مستندهایی به آن ارجاع داده شده بود اما محمدحسین مهدویان با ارائه روایتی سینمایی از آن در فیلم «درخت گردو»، طیف گسترده‌تری از مخاطبان را در معرض این روایت قرار داد.

ماجرای نیمه‌شب | 1404 | جنگ 12 روزه

محمدحسین مهدویان همراه با هادی بهروز در پشت صحنه «زخم کاری»

محمدحسین مهدویان که پیش از این قرار بود «خون سهراب» را در همکاری با مهدی یزدانی‌خرم به‌عنوان فیلم‌نامه‌نویس مقابل دوربین ببرد، حالا قصد دارد در همکاری با همین نویسنده روایت‌گر اتفاقی ناگفته از جنگ 12 روزه باشد. نکته مهم این همکاری علاقه‌مندی توأمان مهدویان و یزدانی‌خرم به مقوله تاریخ معاصر است که در آثار تصویری و مکتوب هر دو طی سال‌های گذشته انعکاس داشته است.

منبع: فیلم نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *