خبر روز | نقد و بررسی فیلم Superman سیاسیترین سوپرمن تاریخ

نقد و بررسی فیلم Superman فیلمهای ابرقهرمانی سالهاست که راه ورود به صنعت سینما و دل طرفداران خود را پیدا کردهاند، بهگونهای که سالانه آثار زیادی در این ژانر ساخته میشود و بسیاری از آنها امتیازات بالایی از سایتهای معتبر سینمایی و علیالخصوص نظرات مردمی دریافت میکنند.

بسیاری از منتقدین پسوند سینما را لایق فیلمهای ابرقهرمانی نمیدانند و عدهای دیگر این ژانر را پاپکورنی نامیده و در زمره سینمای سرگرمکننده قرار میدهند که قرار نیست برداشتهای عمیق فرمی و حسی از آن شود. با روندی که این ژانر از ابتدا و مخصوصا در سالهای اخیر پیموده است به نظر نمیآید بتوان از کنار این دسته از فیلمها بهآسانی گذشت و اتفاقا به نقدهای تخصصی و اساسیای نیازمندند که هرگز درخور فیلمهای پاپکورنی نیست.

دنیای ابرقهرمانی و موجودات آن اگرچه تخیلی و غیر واقعی بهنظر میرسند اما بیشترین تاثیر را میتوانند بر جهان واقعی و انسانهای آن داشته باشند. در دنیایی که این فیلمها به تصویر میکشند همواره اهریمنانی به انسانها حملهور شده و زندگی آنها را مختل میکنند. انسانها نیز اکثرا در لانگشات (بهصورت کلی، تیپیکال و دستهجمعی) مشاهده میشوند که با استیصال محض در حال فریاد و فرار هستند. و حالا برای نجات آنها یا قهرمانی جهشیافته فرار میرسد و یا شبهانسانی از سیارهای دیگر بر زمین قدم میگذارد. بنابراین داستان این فیلمها بسیار جذاب و سرگرمکننده به نظر میرسد اما آیا میتوان از تاثیر آن بر ناخودآگاه مخاطب غافل شد؟

جنبههای سیاسی فیلم علاوه بر مصاحبه میان سوپرمن و لوئیس و دیگر دیالوگهایی که در طول مدت زمان اثر از زبان کاراکترهای مختلف بیان میشود، نمود تصویری نیز پیدا میکند. نگاه معنیدار دختری رنگینپوست به سوپرمن در لحظه حمله موجود عظیمالجثه و نجات جان زنی از آسیای شرقی در برابر این موجود، هر نوع نگاه نژادپرستانه از سوپرمن را دور میکند اما در پایان فیلم که شکاف موجود بر روی زمین جان مردم آمریکا را به خطر انداخته است و از طرفی مردم جارهانپور مورد تجاوز ارتش بوراویا که متحد آمریکا است قرار گرفتهاند، انتخاب سوپرمن نجات جان مردم آمریکا است، هرچند در ظاهر گروه عدالت را برای کمک به مردم جارهانپور به این کشور فرستاده است.