خبر روز | کاتارسیس؛ فیلم ناتوردشت پدیدۀ کمیاب سینمای امروز ایران

محمدرضا خردمندان، کارگردان فیلم ناتوردشت ، در نشست نقد بررسی این فیلم در فرهنگسرای اندیشه، درباره چرایی پرداختن به ماجرای ربوده شدن یک کودک در کلاله گفت: گم شدن فرد در جامعه ما اتفاقی تکراری است، اما تفاوت این حادثه موج رسانهای و همیاری گسترده مردم بود که در نهایت باعث شد آدمربایان از ترس عقبنشینی کنند و کودک، برخلاف بسیاری از موارد مشابه، سالم به آغوش خانواده بازگردد. این حضور جمعی مانع شد حادثه به جنایت ختم شود.
احترام به مخاطب و تجربه کاتارسیس
این کارگردان با انتقاد از کوچک شدن ابعاد مختلف سینما گفت: فیلمی که مخاطب را با پدیده کاتارسیس مواجه کند امروز بسیار کم شده است. بسیاری از آثار بهگونهای ساخته میشوند که فرقی ندارد روی پرده عریض سینما ببینیم یا صفحه کوچک تلویزیون. من به وقت، چشم و انرژی مخاطب احترام میگذارم.
شخصیتپردازی در برابر معما
شکستن هیبت یک شخصیت او درباره شخصیت احمد پیران گفت: قصد داشتیم بزرگپنداری و نمایشگری او را بشکنیم. عقبه شخصیتی برایش ساختیم و نشان دادیم چگونه در قمار با آبرویش گرفتار شد. سکانس رها کردن پرندگان نماد رهایی او در برابر رازها و آبرویش بود. در پایان میخواستیم مخاطب از او یک پسداستان به یاد داشته باشد.