پرفروشترین سهگانه تاریخ سینما فیلم «آواتار: آتش و خاکستر»

به گزارش گلی شی آخرین نسخه از سری «آواتار» با جلوههای بصری خیرهکننده، اما با تکرار بیش از حد روایتهای پیشین و شخصیتپردازی ضعیف نتوانسته وعدههای بزرگ خود را برآورده کند.
به نقل از راجر ابرت، آیا کسی در هنر ساخت دنباله بهتر از جیمز کامرون وجود دارد؟ آثار او همچون «ترمیناتور ۲: روز داوری»، «بیگانگان» و «آواتار: راه آب» نمونههای برجستهای هستند که نشان میدهند چگونه میتوان بر موفقیتهای پیشین ساخت و داستان را گسترش داد. بنابراین انتظار میرود «آواتار: آتش و خاکستر» بتواند دنیای فیلمهای قبلی را توسعه دهد و به آن عمق ببخشد. اما بهتر است این انتظارات را کنار بگذارید.
«آتش و خاکستر» از نظر جلوههای بصری بینظیر است، همانطور که از کامرون انتظار میرود، اما فرصتی طلایی برای پایان دادن شایسته به یک سهگانه را هدر میدهد. فیلم بارها به ایدههای جدید اشاره میکند اما بلافاصله به تکرار همان چیزی که قبلاً انجام داده، بازمیگردد. با اینکه گفته میشود این فیلم بهعنوان بخشی از یک فیلمنامه طولانی با «راه آب» نوشته شده، اما این موضوع توجیهکننده تکرار عجیب آن نیست؛ صحنهها و لحظات زیادی مشابه «راه آب» هستند و نسلهای آینده به سختی میتوانند تفاوت آنها را تشخیص دهند. دنبالههای موفق تنها تکرار نمیکنند؛ آنها جهان داستانی را توسعه میدهند.

یک سال از پایان «راه آب» گذشته است، جایی که مرگ نِتیام رخ داد. جیک (سام ورثینگتون) از پسرش لوآک (بریتان دالتون) فاصله گرفته است. لوآک فیلم را با روایت زیبا و غمگینی درباره از دست دادن آغاز میکند، وعدهای از داستانی درباره اندوه و احساس گناه که هرگز به طور کامل شکل نمیگیرد. در حالی که لوآک و جیک تلاش میکنند پس از تراژدی دوباره با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، نیتیری (زویی سالدانا) در درد خود سرگردان است و احساس میکند دور از خانه نمیتواند تعادل بیابد. در این بخش، کامرون و نویسندگانش همچنان با تمهایی مانند صلح در برابر قدرت بازی میکنند و نشان میدهند کسانی که با مادر زمین (یا در اینجا ایوا) هماهنگاند، بر کسانی که درصدد تخریب آن هستند، پیروز خواهند شد.
در بخش منفی داستان، دوباره با کوریتچ (استیفن لانگ) روبهرو میشویم، اکنون در شکل کامل ناوی، که به طور عجیب در پایگاه نظامی راه میرود و به ادی فالکو و جیووانی ریبسی دستور میدهد. در میان اینها، اسپایدر (جک چمپیون) که اکنون فرزند خوانده جیک و نیتیری است، زمان زیادی از فیلم را اشغال کرده است. چند صحنه هوشمندانه بین اسپایدر و کیری (سیگورنی ویور) درباره حس آنها از بیگانگی نمیتواند جایگزین شخصیتپردازی ضعیف اسپایدر شود، بهویژه که نقش او در داستان بسیار کلیدی است و انسانها او را بهعنوان کلید تسلط بر سیاره میبینند.
سهگانه آواتار با عبور از یک رقیب افسانهای، جایگاه خود را در تاریخ سینما برای همیشه تثبیت کرد.
در میان تازهترین اخبار سینما و تلویزیون مطلع شدیم که جیمز کامرون بار دیگر تاریخ سینما را تغییر داد. مجموعه فیلمهای آواتار با اکران Avatar: Fire And Ash (آواتار: آتش و خاکستر) توانست از مجموعه جنگ ستارگان پیشی بگیرد و عنوان پرفروشترین سهگانه تاریخ را به نام خود ثبت کند.
همانطور که رسانه تایمزناو گزارش داد، سه فیلم آواتار تاکنون درمجموع ۵.۶۶ میلیارد دلار فروش جهانی داشتند؛ درحالیکه سهگانه Star Wars (شامل The Force Awaken ،The Last Jedi و The Rise of Skywalker) با ۴.۴۸ میلیارد دلار در جایگاه دوم قرار گرفته است. مجموعه Jurassic World در رتبه سوم، Spider-Man در رده چهارم و Lord of the Rings در جایگاه پنجم قرار دارند.
فیلم Avatar: Fire And Ash که در تاریخ ۲۸ آذر ۱۴۰۴ (۱۹ دسامبر ۲۰۲۵) اکران شد، تنها در هفته نخست بیش از ۴۰۰ میلیون دلار فروش جهانی داشت و همین موفقیت، سهگانه آواتار را به صدر جدول رسانده است. حالا آواتار با فاصله ۱ میلیارد دلار از جنگ ستارگان، جایگاه نخست را در اختیار دارد و بار دیگر نشان داد که جیمز کامرون استاد خلق بلاکباسترهای تاریخساز است.



