خبر روز | مروریبر هفت نقش ماندگار کارنامه حسن پورشیرازی به بهانه درخشش در «پیرپسر»؛ خوب، بد، ابلیس!

نقش ماندگار کارنامه حسن پورشیرازی زمانی که «پیرپسر» از ترکیب فیلمهای اصلی حاضر در چهلوسومین جشنواره فیلم فجر کنار گذاشته شد و کار بهجایی رسید که برخی اعضای هیأت انتخاب زبان به تحسینهای بهظاهر اغراقآمیز از آن باز کردند کمتر کسی میدانست که متولیان «فجر» ویترین این رویداد ملی را از چه گوهری محروم کردهاند. فیلم اما در تکسانس روی پرده رفت و در کنار همه تشویقها و تحسینها، نقشآفرینی خیرهکننده حسن پورشیرازی ویژهتر به چشم آمد، تا جایی که مصطفی زمانی حین دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد، تأکید کرد که اگر «پیرپسر» در بخش اصلی بود، سیمرغ قطعا برای حسن پورشیرازی بود.به بهانه اکران عمومی «پیرپسر» در این گزارش مروریبر هفت نقشآفرینی ماندگار در کارنامه این بازیگر کهنهکار داشتهایم.

ناصر | آرایشگاه زیبا | 1370
حسنپورشیرازی را میتوان از کشفهای مرضیه برمند دانست که در «آریشگاه زیبا» به چشم آمد.
هنوز هم اگر بخواهیم فهرستی از سریالهای محبوب تلویزیون در دهههای گذشته تدارک ببینیم حتما «آرایشگاه زیبا» به کارگردانی مرضیه برومند در آن جایگاه ثابتی دارد. سریالی که در آستانه دهه هفتاد در کنداکتور پخش شبکه دو قرار گرفت و گروهی از بازیگران را هم به شهرت مضاعف رساند.
درباره داستان؛ داستان سریال «آرایشگاه زیبا» درباره پیرپسری به نام اسد خمارلو بود که بهواسطه سختگیریهای افراطی مادرش، سالها موفق به یافتن گزینهای مناسب برای ازدواج نشده بود. اسد که در یک آرایشگاه مردانه مشغول کار بود، روزانه میزبان رفقا و هممحلیهایی بود که گاه هر کدام، داستانی را با خود به همراه میآوردند و به نوعی هر قسمت از سریال، داستان فرعی مجزایی هم داشت. بخشی از جذابیت سریال به دورهمی رفقای اسد و گفتوگوهای بامزه میان آنها مربوط میشد.
درباره نقش؛ یکی از مشتریان ثابت آرایشگاه زیبا که اتفاقا نقش پررنگی هم در پیشبرد برخی داستانها داشت، ناصر بود. شمایلی آشنا از مردانی که غالبا کاپشنی کوتاه به تن دارند و پرشتاب و شوخوشنگ تلاش میکنند در همه گفتوگوها سهیم باشند. حسن پورشیرازی که پیشتر در کارهای عروسکی با مرضیه برومند همکاری داشت، در نقش ناصر در این سریال هم خوش درخشید. او پای ثابت دورهمنشینیهای آرایشگاه است و مثل بسیاری از افراد در این موقعیت، گاه شنوای درددلها اسد و دوستان دیگر است و گاه هم زبانی پرنیش و کنایه پیدا میکند!
پورشیرازی در «سگ کشی» نقشی کوتاه اما تاثیرگذاری دارد.

گروهبان نغمه | سگکشی | 1378
از محبوبترین فیلمهای به یادگار مانده در ویترین تولیدات سینمای ایران به امضای بهرام بیضایی، همین فیلم «سگکشی» است. فیلمی که در سالهای پایانی دهه هفتاد تولید شد و در سال 80 فرصت اکران عمومی به دست آورد. فیلم با بازی مژده شمسایی در نقش اصلی، خیلی زود جای خود را در میان منتقدان و فیلمبازهای حرفهای پیدا کرد و هنوز هم از آثار مهم سینمای سیاسی و اجتماعی ایران محسوب میشود.

یداله | مهمان مامان | 1382
پور شیرازی برای فیلم «مهمان مامان» نامزد سیمرغ بلورین شد.
زندهیاد داریوش مهرجویی در راستای علاقهمندیاش به اقتباس از تجربههای ادبی نویسندگان ایرانی، فیلم «مهمان مامان» را براساس داستان کوتاهی از هوشنگ مرادیکرمانی به تصویر درآورد. فیلمی که در همان سال ساخت تبدیل به یکی از محبوبترین آثار در نگاه منتقدان شد و بعد از رونمایی موفق در جشنواره فجر، در اکران عمومی هم طیف گستردهای از مخاطبان را به سالنهای سینما کشید.

محمود شوکت | نرگس | 1385
حجت شوکت در سریال «نرگس» وجه دیگری از قدرت بازیگری پورشیرازی را عیان کرد.
هم از منظر تولید و هم از منظر داستانی میتوان سریال «نرگس» را یکی از سریالهای خطشکن در تلویزیون به شمار آورد. سریالی که برای اولینبار ساخت ملودرامهای چند ده قسمتی را برای پخش هر شبی از تلویزیون، باب کرد و همزمان توانست بهواسطه داستانی عاشقانه و بهروز، طیف قابلتوجهی از مخاطبان را با خود همراه کند. سیروس مقدم با سریال «نرگس» که قریب به 70 قسمت داشت، پایهگذار این سبک از سریالسازی در تلویزیون شد.

خسرو زرین | تنهایی لیلا | 1394
یکی از نقاط مثبت سریال «تنهایی لیلا» بازی حسنپور شیرازی است.
محمدحسین لطیفی از سریالسازان موفقی است که تجربههای پرمخاطب در کارنامهاش کم ندارد و اتفاقا «تنهایی لیلا» را میتوان یکی از همین تجربهها به شمار آورد. سریالی با مضمونی مذهبی و دینی که در میانه دهه 90 با فیلمنامهای از حامد عنقا به تصویر درآمد و ایفاگر نقشهای اصلی آن هم بهروز شعیبی و مینا ساداتی بودند. این سریال در 30 قسمت و از شبکه سه تلویزیون روی آنتن رفت.

خلیل| قسم | 1397
یکی از نقشهای خوب کارنامه پورشیرازی مربوط به فیلم «قسم» است.
هرچند فرآیند تولید فیلم «قسم» و کیفیت سرمایهگذاری روی آن با ابهامات بسیاری مواجه بود اما ماحصل نهایی آن به اثری قابل اعتنا در کارنامه محسن تنابنده در مقام کارگردان تبدیل شد. فیلم برای اولین بار در سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و نقشآفرینی بازیگرانی همچون مهناز افشار و سعید آقاخانی درآن بهشدت موردتوجه قرار گرفت اما امتیاز اصلی فیلم ساختار چالشبرانگیز آن برای کارگردانی بود که تنابنده بهخوبی از پس آن برآمد.
درباره داستان؛ ایده محوری فیلم «قسم» بر پایه یک اصل حقوقی به نام «قسامه» بنا نهاده شده است. زنی به نام رضوان به قتل رسیده شوهرش بهمن، اصلیترین مظنون به قتل اوست. دادگاه این قتل پنج سال به درازا کشیده و حالا به پیشنهاد قاضی همه چیز منوط به قسامه شده است. باید 50 نفر از اعضای خانواده در دادگاه قسم بخورند که بهمن قاتل است تا حکم او جاری شود. راضیه خواهر بزرگتر رضوان فامیل را با یک اتوبوس راهی کرده تا مگر خون خواهرش پایمال نشود اما در مسیر، ابعاد تازهای از این قتل عیان میشود.
درباره نقش؛ جمع خانوادگی برای قسامه در دادگاه باید با رانندهای آشنا همراه میشد و این راننده خلیل بود. حسن پورشیرازی بهواسطه همین جایگاه از ابتدای روایت در داستان حضور دارد و نقش کاراکتری را بازی میکند که به نظر میرسد نسبت به روابط میان اعضای فامیل، اشراف کاملتری نسبت به دیگران دارد. پورشیرازی در تجربهای متفاوت بهخوبی به خلق و خوی یک راننده جادهای نزدیک شده و در عین حال در تنشهای خانوادگی هم ورود به اندازه و تماشایی دارد، بهخصوص از جایی که متوجه میشویم او برادر خسرو، یعنی همسر راضیه است. همین ویژگیها هم ایفای این نقش را به تجربهای قابلتوجه در کارنامه این بازیگر تبدیل کرده است.
غلام باستانی | پیرپسر | 1403
حسن پور شیرازی در «پیر پسر» مخاطب را متحیر میکند.
ابتدا هم اشاره کردیم که این پرونده را به بهانه اکران عمومی همین فیلم تدارک دیدهایم؛ فیلم «پیرپسر» دومین تجربه کارگردانی اکتای براهنی است که تبدیل به اتفاقی ویژه در سینمای این سالهای ایران شده است. فیلمی 190 دقیقهای که به دلایل غیرقابل درک از حضور در بخش اصلی جشنواره گذشته فیلم فجر منع شد و تکاکران آن برای اصحاب رسانه و منتقدان موجی از تحسین را به راه انداخت. این فیلم این روزها در حال اکران در سینماهای سراسر کشور است.
منبع: فیلم نیوز